MIN "DIET" *

                                                                  Ät nyttigt! 
                              Alla har nog kunskap om vad som är bra respektive dålig mat. 
                          Hamburgare och pommes är inte lika bra som en kycklingsallad lixom

                                                           Ät mat innehållande:
                                                              - få kalorier
                                                             - mycket fibrer
                                                             - undvik socker
                                                           - lagom portioner
                                                          - bli inte proppmätt
                                                           - räkna kalorierna
                                                          - lightprodukter är ok
                                                          - använd sunt förnuft!
                                                             - mycke protein
                                                          - undvik inte fett(!)

Jag behöver en strikt riktlinje för att inte faila! Jag väljer därför att hålla koll på exakt vad jag äter varje dag! En dag utan någon fysisk träning för att gå plusminus noll skulle jag äta drygt1500 kalorier.. Med tanke på att jag arbetar och tränar och är aktiv får jag självklart plussa på en hel del. Man brukar säga att en kvinna ska käka ungefär 2000 kalorier dagligen, inräknat vardagsmotion. Jag tänker hålla mig till ungefär 1300 kcal per dag. På så sätt blir mitt energiintag mindre än energiuttaget, allltså jag stoppar i mig minre än vad jag gör av med. Då kommer kroppen att bränna av energin ja har i form av "överflödigt fett".
 

Viktigt också att få i sig rätt mat. Många gör misstag och tror att fettet gör oss feta! Tvärtom, kroppen behöver fett för att förbränna! Exempel på bra fett är avocado, linfrön, omega3, nötter & ölkorv funkar också! Fettet innehåller mycket energi så tänk på att inte frossa i dig utan ät lagom portioner och räkna gärna kalorierna. I stort sett en tredjedel av det du stoppar i dig borde innehålla fett. Om du skippar fettet helt kommer din kropp alltså lagra och spara energin vilket ger motverkande effekt. Samma sak om du ska äta mejeriprodukter, ät gärna dom med mer fett och mindre kolhydrater! Vanlig youghurt är mkt bättre än lättyoughurt eftersom den innehåller större andel fett, färre kolhydrater även om den innehåller lite mer kalorier..

Kolhydrater är inte lika viktigt för kroppen, om du tränar hårt behöver kroppen ha en del annars klarar den under viktnedsprocessen utmärkt utan kolhydrater förutom att eventuell trötthetskänsla kan uppstå, att du inte orkar lika mycket som vanligt. Det tar ett tag för kroppen att ställa om sig så det kanske är lite tufft i början. Protein måste du ha för att inte musklerna ska brytas ner, jätteviktigt! Finns i kött, fisk, keso&kvarg, ägg osv.

Fördelar med den här metoden jämfört med många andra är att du kan unna dig nångång ibland. Dessutom får du äta goda men nyttiga saker. Du får äta massor gott kött kyckling, fisk, sås, å dessutom käka snacks såsom nötter, mörk choklad, goda bär och dricka light-läsk, alltså godsaker varje dag!!  Använd sunt förnuft och ät bra mat som mättar din hungerkänsla och innehåller vitaminer och mineraler annars kommer det bli alldeles för tufft & jobbigt! Kroppen behöver näringsämnen för att fungera och inte brytas ner totalt.

                                         
                                              Åh så gott, och samtidigt så nyttit!

________________________________________________________________________________


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0